måndag 18 augusti 2014

Kan man plocka i förväg?

Fråga:
Vet du om det fungerar bra att plocka äpplen lite i ”förväg” och låta dom mogna i kyl? Jag tycker alltid att det ramlar ned så mycket äpplen och att de mognar för fort på träden för att jag skall hinna med och plocka, samtidigt är jag rädd för att äpplena skall vara för omogna och därmed inte utveckla sin smak. 

Mitt svar:
Många äppelsorter -- Filippa är ett bra exempel -- har tyvärr den tråkiga egenskapen att de ger mycket fallfrukt. Ändå bör man inte plocka ned  frukten i förväg. Tar man ned äpplena omogna har de ingen chans att utveckla rätt smak och arom. Jag väljer färre frukter med optimalt god smak före många frukter med blek smak. 

Det förstås, använder man äpplena till rätter med många starka smaker som t ex chutney  har det mindre betydelse  om äpplena fått mogna på trädet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar