fredag 28 maj 2021

Sköna blommor

Har man flyttat till en ny stad har man att göra. Till exempel kartlägga alla stadens parker som innehåller äppelträd. Här i Uppsala ser jag flera sköna parker med kommunala äppelträd men nästan inget har en etikett. Jag får gå omkring och titta på blommorna och gissa sorten.
Detta är Gravensteiner: stora, vita blommor på ett storvuxet träd. Gravensteiner är det enda träd i Uppsala stadsträgård som har namnetikett.
Jag lovar att äta upp en handfull äppelskaft om inte detta är Åkerö: smala, båtlika, vita blommor

3 kommentarer:

  1. Hej Görel
    Fin ide att kartlägga äppelsorter och på det sättet lära känna en ny miljö. Jag hopps det är ok att ställa en fråga angående Åkerö som inte ger äpplen. Jag har nu lagt märke till att skaften på blommorna bits av och trädet är fullt av små svartmyror. Kan det vara orsaken? Hälsningar Mona

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag minns att jag ett år drabbades av att späda skott på äppelträdet blev avbitna. Jag frågade runt och fick veta att det finns en insekt – har tyvärr glömt namnet – som biter av skott på det här viset. Troligen är det samma lilla djur som bitit av dina blomskaft. Det finns inget du kan göra och det behöver inte hända igen.
    Svartmyrorna har inget samband med det kryp som biter av skaften. Troligen finns det bladlöss i trädet som myrorna är intresserade av.

    Hälsningar, Görel Kristina

    SvaraRadera
  3. Om man sätter en limring runt trädets stam så kan inte myrorna komma upp. När myrorna försvinner så kan nyckelpigorna äta upp bladlössen.

    Många olika typer av loppor äter på skotten. Prova Neemolja på sommarhalvåret eller Dormant oil på vinterhalvåret. Dormant oil blandar man själv. Googla efter recept.

    SvaraRadera