måndag 22 maj 2023

Svenska äpplen, en ny roman

James Grieve blommar i rosa

 Såg att det har kommit en roman av Erik Lindman Mata: Svenska äpplen och äventyr.  Den måste jag be biblioteket köpa in."Fem berättare och lika många genrer samsas med varandra inom bokens pärmar, i fruktlösa med djärva försök att nå ända in till tillvarons kärna" skriver Ingrid Elam i sin recension (DN 19 maj 2023). 

Den här boken kan öppna för fler pomologiskt färgade titlar. Romaner jag ser fram emot att läsa:

Astrakaner och gamla spetsar

Fänrik Ståls äpplen

Händelser vid äppelträd

På spaning efter det äpple som fanns förr

P J Bergius saga

Den gamle och grågyllingträdet

Alice i äppellandet


2 kommentarer:

  1. Tack för boktipsen!
    Har två frågor som jag försökt få svar på att söka på bloggen, men inte hittat några svar på. Kanske vet du?

    1) Har i stort sett varje år problem med Rönnbärsmal. Det är nästan så att man ger upp med våra 10-tal äppelträd. Förra året klarade sig en sort (Signe Tillisch). Finns det något ekologiskt sätt att bekämpa dem? (I år besprutar jag dem dels med "holistic spray" (den nyligen bortgångne äppelodlaren Michael Phillips recept) och dels med dekokt av malört och vitlök.)

    2) Har du några erfarenheter av sorten "Röd höstkalvill". Vi hade ett träd i mitt barndomshem som min morfar på 1940-talet ympade från en kvist från Botaniska trädgården i Göteborg. I över 40 år har jag kunnat förnimma smaken av detta äpple! Planterade ett träd för några år sedan och i år verkar det ge ymnigt med äpplen. Fru Internet har inte mycket att säga om sorten - mer än att den är känslig för stötar och därför olämplig att sälja i livsmedelsbutikerna. Men vad kan man använda det till - mer än att äta färskt?

    SvaraRadera
  2. Hej Torparn!

    Det verkar vara så att vissa områden är mer drabbade av rönnbärsmal än andra, vet inte varför. Kanske är det knappt med rönnar där du bort? Malarna föredrar rönn framför äpple så om du har plats kanske du vill plantera en vanlig svensk rönn på tomten.
    Dessutom råder jag dig att sätta upp flera fågelholkar och fladdermusholkar som du kanske kan bygga själv (leta instruktioner på nätet). Fåglar och fladdermöss tar mängder av skadeinsekter.

    Så till Röd Höstkalvill, ett förnämligt äpple. Du kan använda det i matlagning och till dryck precis som vilket annat gott äpple som helst.
    Den här sorten ger vacker röd must och gott, rött mos. Och det ser stiligt ut med röda äppelklyftor i en kaka.

    SvaraRadera