söndag 19 juni 2022

Älskar Ashmeads Kernel

Det är inte bara i Sverige som vi värnar om värdefulla fruktsorter. Över hela världen finns det av aficionades som hellre ger bort sin sista potatis än de går utan äpple en dag. Sam Van Aken, som jag läser om i The New Yorker (18 april 2022), är en sådan. Under åtta år har han byggt upp en frutkodling på Governors Island (strax söder om Manhattan Island) där han samlat gamla fina varianter av äpplen, päron, plommon, körsbär, persikor, aprikoser, mandel med mera. Med tonvikt på sorter som har länkar till USA:s historia. 

Renetter är bland det godaste man kan äta och mina två favoriter är Egremonts Russet och Ashmeads Kernel. Båda har ett strävt skal som kan vara mer eller mindre brunt. Den sistnämnda råkar också vara Sams favorit. "Den ser ut som en potatis som någon har bundit upp i trädet" säger han. Äpplen som Gala och Fuji kallar han "industriäpplen". 

Ashmeads Kernel (fotograferad i min tidigare trädgård i Sigtuna)

 

8 kommentarer:

  1. Ursäkta, men vart tog Blenheim vägen? Tidigare har du sagt det är din stora favorit.

    SvaraRadera
  2. Blenheim är ett underbart äpple. När jag tänker på de där dagarna i Normandie när jag kunde njuta av dessa frukter plockade från trädet hos mina fina vänner längtar jag hett tillbaka... Senare har jag lärt känna Ashmeads Kernel. En äppelvän kan ha flera favoriter...

    SvaraRadera
  3. Tack, jag var rädd att jag hade planterat Blenheim i onödan.

    SvaraRadera
  4. Absolut inte. Men varför inte ympa in Ashmead´s Kernel också i din trädgård? Nu kan jag inte bistå med ympar tyvärr, men kanske kan du köpa från Brogdale i i England?

    SvaraRadera
  5. Vilken odling zon är bra för Ashmeads Kernel?
    Jag bor i zon 4. Egremont Russet zon 1-2, läser jag i din bok.

    SvaraRadera
  6. Zon 4 – det kan bli svårt. Men vi har fått ett varmare klimat sedan zongränserna bestämdes och zon 4 får idag betraktas som zon 3. Det finns vad som kallas mikroklimat. Om du har en plats skyddad från kalla vindar, eller kan skapa en läplantering, så bör du inte tveka att sätta ett träd eller ympa in Ashmeads Kernel på ett träd. Jag önskar lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar!
      Tänkte ympa in i mitt gamla äppelträd.
      Läste någonstans att de har Ashmeads Kernel i äppelriket i Dalarna i zon 4 så det finns hopp om det. Hälsningar!

      Radera