söndag 22 september 2024

Äppelträd i Uppsala

Kavlåsträdet nära Fyrisån, Uppsala

Stora, goda Kavlås




Någon gång ska man ha tur. För tre år sedan flyttade G och jag till Uppsala. Vår nya hemstad har i år  lyfts fram som 1) den grönaste staden i Sverige och 2) som den stad i Europa som har den renaste luften. Näst bäst vad gäller ren luft är min gamla skolstad Umeå (som kommer på plats 11 vad gäller grönska). Ren luft utan en mängd smutspartiklar är givetvis bra för människor och för all odling.

Uppsala är på alla sätt en gammal kulturstad. Här finns en rad märkvärdiga äppelsorter på kommunal mark som jag gör mitt bästa för att kartlägga. Tre kvarter bort växer ett mycket högt äppelträd med den stiliga och goda sort jag har kallat Edsbergs Rambour i min pomologi Svenska äpplen. Förutom i Edsberg har jag hittat den vid Sturehovs slott i Södermanland och i en prästträdgård på Gotland. En gammal sort som fått viss spridning. Innan jag sväljer min sista äppeltugga hoppas jag ha klurat ut det riktiga sortnamnet. Tar tacksamt emot alla tips.

På den tomt vid Fyrisån som hyser Litteraturens hus står ett äppelträd. G tog ned några äpplen  häromdagen (tips: om man har en äppelplockare med avskruvbart huvud kan man promenera ganska obemärkt genom staden; när man står vid det träd som man vill skatta, tar man bara ned stången från axeln och sätter fast huvudet).  

Den gladstrimmiga äpplet visade sig vara Kavlås. Et mycket, mycket gott äpple, moget nu. 

 





 

 

8 kommentarer:

  1. Eftersom det är en gammal sort som verkar ha fått stor geografisk spridning så är en möjlig källa den Kungliga Lantbruksakademins Experimentalfält, varifrån man distribuerade ympris på postorder. I de s.k. priskuranterna kan man, år för år, följa utbudet av ympris. Där dyker upp många sortnamn som vi idag inte använder. Kanske är det något sådant äldre sortnamn som är synonymt med Edsbergs Rambouräpple.

    Kungliga biblioteket publicerar på sin hemsida digitaliserade dagstidningar där man kan läsa äldre pomologisk kunskap, och namn på äldre äppelsorter.i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Tack Tomas! En väldigt bra idé att kolla Experimentfältets priskuranter. Nu är min plan att skriva ned namnen på alla för mig främmande sorter i listorna och därefter försöka ta reda på hur alla dessa ser ut, en efter en. Det kommer att ta tid. Men arbetet underlättas av att G för många år sedan gjorde en gedigen förteckning på alla äppelsorter sålda från Experimentalfältet: vilka sorter och under vilka år. Bara att sätta igång.

    SvaraRadera
  3. I KB:s digitaliserade dagstdningar hittar jag fler priskuranter. T.ex. från Ryssbylunds Trädskolor och Alnarps Landtbruksinstitut.

    Många sorter i Sverige är kultursorter ursprungna i andra länder, så kanske även nämnda sort. En väldigt bred informationskälla över utländska kultursorter finns på obstsortendatenbank.de

    SvaraRadera
  4. Stort tack för länken till obstsortendatenbank! Vilken guldgruva! Jag råder alla att titta in där!

    SvaraRadera
  5. Kanske kan du förmå en vetenskaplig institution att göra en DNA-analys av Edsbergs rambour. Med t.ex. SSR-markörerna kan man se om sorten matchar någon sort i offentliga databaser. Man kan även se vilka som är de troliga föräldrarna. Föräldrarna kan ge en fingervisning om sortens geografiska ursprung.

    SvaraRadera
  6. Ett riktigt bra förslag som jag ska gå vidare med. Återkommer.

    SvaraRadera
  7. Just nu lutar jag åt att det skulle kunna vara Lothringer Rambour som visserligen beskrivs som plattrunt men äpplen har muterat förr. Likheterna är dessa: mycket stor frukt, ofta snedbyggd, röd solsida eller röd över större delen av frukten, slätt skal, kort skaft, kantig foderhåla, långa foderflikar, stort kärnhus, smala kärnrum, moget i augusti, kort hållbarhet, faller gärna från grenen, trädet växer starkt, extremt stora blad. Lothringer Rambour såldes från Experimentalfältet 1880, 1882, 1883, 1886 och 1887.

    SvaraRadera
  8. Lothringer rambour förekommer redan 1864-12-04 vid Kalmars fruktutställning.

    Den förekommer även i Ryssbylunds Trädskolors priskuranter år 1871 och 1873, och benämns där höstäpple (i likhet med Experimentalfältet).

    Dessa uppgifter pekar på att sorten bör ha fått stor spridning i kalmartrakten.

    SvaraRadera