söndag 11 augusti 2013

Sörjer min vän Håkan

Håkan Svensson har avlidit. Han fick en hjärtinfarkt för några år sedan, en infarkt som han återhämtade sig från, men den som drabbade honom i onsdags gjorde slut på hans liv.

Jag minns när jag träffade Håkan första gången, det var hösten 1994 när det hölls ett pomologiskt möte på Julita gård och gamla erfarna pomologer som Ernst Lomenius och Gösta Engstedt var med. Håkan var helt ny på Julita då, och ny på det pomologiska området, men han var ivrig att lära sig och vi samarbetade flera höstar med äppelutställning och äppelbestämning på Julita där han efter några år tog över som trädgårdsmästare.

Håkan blev en auktoritet inom svensk pomologi och han kom att behärska såväl sortbestämning som vård och beskärning av fruktträd. Han har betytt mycket som instruktör och skribent och han kommer att vara saknad av många, inte bara av alla oss kamrater i Sveriges Pomologiska Sällskap. Det känns overkligt att min vän Håkan -- alltid positiv, alltid villig att svara på frågor och utbyta erfarenheter -- inte finns mer. Mina tankar går till hans familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar