lördag 13 februari 2016

Om Ribston

Alla kommentarer kring min nya bok "Konsten att sköta ett äppelträd" är välkomna! Marianne ringde mig för att ställa en fråga. Hon ska plantera ett nytt äppelträd och läste min bok för att få vägledning. Men hur är det nu med Ribston? På en sida skriver jag att det är en triploid sort och att triploida äppelträd är starkväxande och tar stor plats. På en annan sida tar jag med Ribston bland äppelträd som inte växer så kraftigt och är lätt att beskära. Är inte det motsägande uppgifter, undrade Marianne.

Jag borde ha varit tydligare när det gäller Ribston. Jag borde ha lagt till att de flesta triploida äppelsorterna kännetecknas av de växer till stora träd som får stora blommor och stora, saftiga frukter. Gravensteiner är ett bra exempel. Men det finns undantag. Ribston blir inte ett riktigt stort träd och de mycket goda frukterna är medelstora.

Ska du plantera en lättodlad vintersort, välj gärna Ribston! Mycket god och användbar som ätäpple  (efter november), till matlagning och till must. Håller dessutom aromen fullt ut till april eller ännu längre vid god förvaring.

I förra veckan fick jag ett boktips av Olle Ridelius: "Resan till Ribston" av Christel Kvant som kom  2012. Han skickar mig  en sida ur boken -- som handlar om ett par som flyttar in i en tegelvilla med äppelträdgård -- och jag citerar: "Jag drar försiktigt i en stor, gyllengul frukt och den släpper genast och lägger sig tungt i min hand. De är renetter, dessa Ribstonäpplen; de har en sträv, skorvig yta som gör dem hållbara. Vi kommer att ha äpplen långt in på vintern. " 

Fint skrivet. Men så väldigt stora är alltså inte dessa äpplen och dessutom är de grönbrungrå vid plockningen; Ribstonäpplen blir gula blir först senare, under lagringen, i november. Och det borde ha stått "Vi kommer att ha äpplen långt in på våren".

8 kommentarer:

  1. Mina Ribston håller aldrig längre än februari, trots testförvaring på kallvind, redskapsbod och under filt på veranda. Nyckelordet är nog verkligen GOD förvaring, men för det krävs nog en fuktig jordkällare. Ska dock prova att linda in dom i tidningspapper nästa år och hoppas på mars 😀

    SvaraRadera
  2. Smiley-emojin blev till två frågetecken

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag inte var du bor? Skåne? Ju längre norrut ett äpple är odlat, desto bättre hållbarhet. I Västerbotten är Sävstaholm hållbart till december.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har ett Ribstonträd och det faller mycket äpplen nu i oktober. Äpplena ser väldigt fina ut och jag undrar om jag kan använda dom på något sätt. Det bara dröser ner äpplen när det blåster minsta lilla. Synd att det mesta har fallit ner innan de är mogna. De serju SÅ FINA OCH FRISKA ut. Min son äter dom fastän de är omogna och han gillar dom men de är ju stenhårda. Synd att gå miste om ll frukt för att dcen fller ner innan den mognat. kten för att äpplena faller ner för tidigt. Funderar nu allvarligt på att ta ner trädet även om det bär mig SÅ emot och plantera ett träd vars frukt vi kan skörda. Jag bor i Göteborg. Verkar inte finnas någon som vill eller kan svara så tacksam för råd. Det står ingenstans NÄR man ska plocka äpplena men antar att det är under vintertid så då måste ju oktober vara för tidigt, eller ska man plocka dom omogna äpplena redan i september/början av oktober?

    SvaraRadera
  5. Grattis till ditt Ribstonträd! Lova att inte ta ned det! Ribston är ett vinteräpple och det betyder att man måste plocka dem omogna i början av oktober (innan frosten kommer) och lägga dem i förvar för att eftermogna. I november har de ändrat färg och blivit mycket goda. Du kan ha dessa jättefina äpplen till allt.

    SvaraRadera
  6. Tack för snabbt svar. Äpplena är verkligen jättegoda så vill ju helst inte ta bort det men jag trodde det var för tidigt att plocka ner dem i början av oktober. Jag plockade ner massor något år och kommer ihåg att de höll sig en bra bit in på nya året men kommer inte ihåg när i tiden jag plockade ner dom. Trädet är gammalt och ja,det tar emot att ta ner gamla träd. En stor gren gick plötsligt bara av i våras så det bidrog till att vi funderade på om det borde ersättas. Nu ska jag genast gå ut och plocka ner så mycket som jag kan. Tack åter igen! Behövde råd från någon initierad (vilka inte verkar växa på trän, ha,ha). <3

    SvaraRadera
  7. Hej Görel. Råkade hamna här igen. Trädet står kvar och jag skyddar det med mitt liv, åtminstone nästan. Numera är det nästan inte ett äpple som går tll spillo. Framför allt använder jag det till äpplemust som jag pastöriserar och tappar på Bag-In-Box så vi har äpplemust året om. SÅ GOTT. Jag använder det även som ingrediens i ingefärsshots och rödbetsshots, använder det i pajer och torkar äppelringar samt sparar de finaste till julhelgen. ÄLSKAR DETTA TRÄD. Så gott och så användbart.

    SvaraRadera
  8. Så underbart att du har ett Ribston-träd som du förstår att uppskatta efter förtjänst och ger dig så stor glädje. Must av Ribston måste smaka kalas. Och Ribston är förstås det självklara juläpplet. Jag kommer att tänka på Fredrika Bremer. En jul fick hon just Ribstonäpplen i present av sin vän pomologen Elof Eneroth.

    SvaraRadera